Vorig WS78 verslag Volgend WS78 verslag Terug naar de overzicht van alle WS78 wandeltochten Terug naar de homepage van Henri Floor Over de zomerdijk langs de Eem met shoarma schapen met WS78 vanuit Baarn

embleem WS78 Rampenoefening met lekke chloortank
Op zaterdag 10 december 1994 organiseerde WS78 een wandeltocht vanuit Baarn. De gedachten gingen bij deze tocht terug naar 20 oktober 1990. Toen werd voor een groot gedeelte dezelfde tocht georganiseerd, maar toen kwam 20 minuten voor de start het bericht, dat er op een strategisch punt in het begin van het parkoers een gifauto was gekanteld. En er mocht niemand door. Daardoor werd toen het officiële parkoers tussen de 4 en de 10½ km niet gelopen. Later bleek trouwens dat het om een oefening ging van SOS-korpsen. Maar ja, op zo'n moment moet wel alles als zodanig "gespeeld" worden. Nu hadden we daar geen last van. Door voornoemd voorval hadden wij destijds besloten om die tocht eens na te lopen om het gemiste deel, dat als heel mooi werd omschreven, eens te beleven. Dat was toen op 2 februari 1991. Bij de start was het toen bitter koud, -10°.
Hortus Botanicus van de Rijksuniversiteit van Utrecht.
Maar terug naar 10 december 1994. Al vrij spoedig na het begin van de wandeltocht liepen we door twee parken. Eén daarvan was het Cantonspark. Dit is de Hortus Botanicus van de Rijksuniversiteit van Utrecht. Het is een 4 hectare grote tuin, waarvan een deel bestaat uit rotspartijen met de Himalaya-papaver, die niet de gebruikelijke rode bloemen draagt, maar geel gekleurde. Ook veel bergplanten uit de Alpen, de Balkan, de Pyreneeën en de Andes zijn hier te zien. Een siertuin en kassen met exotische planten, zoals de cacaoplant, orchideeën, bananenboom en koffieplant maken de inhoud van de tuin erg aantrekkelijk. Door een nieuwbouwwijk bereikten we het het riviertje de Eem. Na een kleine km langs de Eem gewandeld te hebben zagen we een aantal boten langs de kant liggen.
Shoarma schapen
Na twee km over rustige asfaltwegen gelopen te hebben bereikten we al het hoogtepunt van de tocht. Maar aan het beging van dit trajekt stonden twee pijlen naast elkaar, die rechtdoor wezen, terwijl één pijl naar links wees met de tekst "variant". Twee wandelaars kwamen ons tegemoet gelopen, want die vonden het officiële parkoers toch wat te modderig. Ook hadden ze nog wat schapen teruggedreven die door een niet goed gesloten hek waren kropen. Ik wachtte hier even op Coos die wat achter was gebleven en opnieuw kropen schapen door het hek, dat nog steeds niet goed was gesloten. Daarop kwam een buurtbewoner aangelopen met de mededeling dat als er een wandeltocht wordt georganiseerd de organisatie wel bij het hek moet blijven staan om te voorkomen dat schapen weglopen. Die buurtbewoner vertrouwde ons trouwens ook tussen neus en liepen toe, dat de schapen voor de shoarma bestemd waren. Over een 2 km lang graspad liepen we over de zomerdijk langs de Eem door de polder "Zuidpolder te Veld". We zagen verspreid in de polder wat zwanen en ganzen zitten. De grasweg was aanvankelijk behoorlijk drassig. Verderop werd het behoorlijk modderig en daardoor wat moeilijker begaanbaar, maar dat kon de pret niet drukken, want we hadden wel mooie vergezichten. Dit is het wapen van Eemnes.
Dit wapen is te vinden op de lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm
Deze site is mogelijk gemaakt door de
Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag Dit is het wapen van Baarn.
Deze site is mogelijk gemaakt door de Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag Bij een sluisje van de haven van Eemnes volgden we verder een zandweg langs de Eemnesser vaart. Links hadden we vergezichten op de Zuidpolder te Veld en rechts hadden we vergezichten op de Noordpolder te Veld. Door een paar rustieke straatjes liepen de door Eemnes en bereikten op 11 km de soeppost. We liepen Eemnes uit, kwamen onder de A27 snelweg door en liepen door Laren naar de Laardereng. Opnieuw staken we een snelweg over. Ditmaal was dat de A1.
24 grafheuvels
Nu betraden we het Gooisch natuurreservaat. We liepen langs en over de Zuiderheide, overgaand in de Westerheide en opnieuw overgaand in de Zuiderheide. Archeologische is de Zuiderheide en Westerheide ook interessant, want hier liggen zo'n 24 grafheuvels. Daarop bereikten we het omheinde Laarder Wasmeer. Vlak voor de grote rust in restaurant Anna's Hoeve beklommen we een 23,7 meter hoge berg. Verbaasd vroegen we ons af waarom we niet over de top liepen. Daarop besloten wij een onderzoek in te stellen. Van de top hadden we nog een fraai uitzicht op de grote meren van het Laarder Wasmeer. Doordat de bomen nu bladerloos waren, konden we hier mooi doorheen kijken. Aan de ander kant ging de helling vrij steil omlaag en dat zou bij een aantal wandelaars moeilijkheden kunnen opleveren. Bij WS78 lopen per slot van rekening ook flink wat vrouwen van in de 60 en mannen van in de 70. Na de grote rust, die op 24 km lag in de gemeente Hilversum vervolgden wij ons pad langs enige vijvers. We liepen onder de A27 door daar, waar ook een speciale doorgang voor de fauna is gekreëerd.
Wijnberg nog geen 8 meter hoog
Door de Hooge Vuursche, onderdeel van Boswachterij "De Vuursche" slingerde ons pad zich over de Slingerdreef naar boerderij Oost Indië. Langs de voet van de 7,7 meter hoge Wijnberg, liepen we over de Ridderlaan langs een langgerekte vijver naar kasteel Groeneveld. In Huize Groeneveld is het Nationaal Centrum voor Bos, Natuur en Landschap gevestigd. Door het Drakenbosch, eveneens behorend onder Boswachterij De Vuursche, kwamen we langs "De Stulp", een heidegebied dat door runderen wordt begraasd. Langs het omheinde terrein van paleis Soestdijk kwamen we in het Baarnse Bos. We kwamen uit op de statige Koningslaan, waarbij we uitzicht kregen op een gedenknaald voor de slag van Quatre Bras bij Waterloo. Achterom kijkend, op die statige Koningslaan zagen we Paleis Soestdijk. Even verderop was op 38 km de fruitpost. Hier maakten we kennis met een dorpsgenoot, waarvan we niet wisten dat ook zij een enthousiaste wandelaar was. De totale afstand bedroeg 40,405 km. Er was een wandelaar uit Baarn die ongelukkigerwijs tegen een kapstok was gelopen. Voor de zekerheid werd hij naar het ziekenhuis gebracht. Het viel allemaal gelukkig mee en om 11.00 uur stond hij weer bij de start en wilde nog graag nastarten. Dat werd echter niet meer toegestaan. Er waren 481 deelnemers. Het was een sombere dag geworden. Rond twaalf uur viel een bui, die vrij goed met de paraplu afgeschermd kon worden. Een tweede bui duurde ruim anderhalf uur en heeft menigeen flink nat gemaakt.