Terug naar de homepage van Henri Floor Herfstdagtocht van de LAT op zaterdag 8 oktober 1994
wandelaar wandelaar Persingen ligt op een donk
Op zaterdag 8 oktober 1994 organiseerde de LAT de herfstdagtocht met afstanden van 40 en 60 km. Wij kozen de kortste afstand. De start was vanuit Berg en Dal bij Nijmegen. We liepen al meteen in de bossen. Er was hier tevens een heuvellandschap. En dat merkten we goed. We liepen langs de Sint Maartenkliniek en vanaf de flanken van de Boterberg hadden we uitzicht op Persingen. Persingen heet het kleinste dorp van Nederland te zijn en ligt in een uiterwaardenlandschap. Het ligt iets hoger dan het omringende landschap, omdat het op een rivierduin, een donk, gebouwd is.
Dit is het wapen van Nijmegen.
Dit wapen is te vinden op de lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm
Deze site is mogelijk gemaakt door de Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag Verderop liepen we over de Ravenberg en kwamen langs een Forrellenhof. Zo'n forellenkwekerij zien wij vaak op onze lange afstandstochten in Oostenrijk, maar hier zien we dat niet zo vaak. Je treft zoiets eigenlijk ook alleen maar op plaatsen bij een beek.
444 plantensoorten op de Duivelsberg
Even verderop kwamen we langs een uitzichtstoren, waar omheen restaurant De Sterrenberg is gebouwd. Buiten tegen een gevel stond: "Niet vergeten, hier pannekoeken eten". Hoewel er een bordje met de tekst OPEN stond, zag het er donker uit. We zaten hier net buiten het plaatsje Beek. Even daarvoor waren we nog op afstand langs Ubbergen gekomen. Na een paar steile hellingen met trapjes kwamen we aan een bosrand waar een fraaie witte wegwijzer stond. De vier richtingen waarheen verwezen werd, waren "Nederland", "Duitsland", "Wat Vriendschap Helen" en Wat Grenzen Delen".
Nu betraden we de bossen van de Duivelsberg. De omgeving van Nijmegen geldt botanisch als één van Nederlands rijkste gebieden. In een straal van 15 km rondom de stad vindt men tweederde van al onze hogere plantensoorten. Alleen al op de Duivelsberg heeft men 444 plantensoorten geteld, waaronder de zeldzame reuzenpaardestaart, het paarbladig goudveil, de rapunzel, de gele dovenetel, de mispel en het muskuskruid. Ook hier waren weer steile hellingen met smalle beekjes er tussen. We zagen hier regelmatig groepjes mensen die tamme kastanjes zochten. Deze boomsoort, de tamme kastanje is, indertijd ingevoerd door de Romeinen.
Operatie Market Garden
Op 13 km was een verzorgingspost niet ver van de Duitse grens en het Duitse plaatsje Wyler. We passeerden de douanepost Wyler maar staken de grens niet over. We volgden de Oude Kleefsebaan en sloegen verderop de straat het Lage Wald in. Aan het einde van deze straat ging onze bijzondere aandacht uit naar het adres Lage Wald 2 waar boerderij Heidendaal stond. Deze naam kwam ons nog zo bekend voor. We liepen om het plaatsje De Horst heen en dwaalden verder over lange wegen door buurtschap Plak. We hadden hier aan onze linkerhand constant uitzicht op Duitsland, zo dicht bleven we langs de grens lopen.
Aan onze rechterhand lag natuurreservaat De Bruuk. Dit broedgebied voor vogels bestaat uit riet en graslanden en heeft een rijke vegetatie. In het grasland staan vele orchideeën. Op 24 km was in Bredeweg in café De Corner een rustpost. We liepen Bredeweg weer uit en kwamen langs boerderij Klein America. Even verderop zagen we een dubbel monument ter nagedachtenis aan 1944 toen hier 10.000 soldaten gelegerd waren tijdens operatie Market Garden. Hierover heeft u de afgelopen maanden veel over in de krant kunnen lezen en op TV kunnen zien.
Bijbels openluchtmuseum Heilige Land Stichting
Dit is het wapen van Mook. Dit wapen is te vinden op de lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm
Deze site is mogelijk gemaakt door de Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag Dit is het wapen van Groesbeek. Dit wapen is te vinden op
de lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm  Deze site is mogelijk gemaakt door de Bank
Nederlandse Gemeente te Den Haag Vlak voor de bossen van de St. Jansberg in de gemeente Mook sloegen we af en volgden een tijdlang de provinciegrens tussen Gelderland en Limburg. Bij Café restaurant 't Zwaantje verlieten we deze weer. Hier was ook een rustpost op 30 km. Hier, op de plaats waar de Groesbeekse Baan overgaat in de Mookse baan, stond nog een oude, diepe waterput.
We dwaalden verder door de bossen van de Wolfsberg en staken de oude spoorlijn De Heumense Baan over. We doorkruisten de bossen van de Hooge Hoenderberg en kruisten de Maldense Baan. Via de Muntberg kwamen we bij de Nijmeegse Baan. Hier was langs een verkeersweg de tweede verzorgingspost op 36 km. Op de achtergrond hoorde je het schieten van het militair terrein Heumensoord. Langs hekwerk van de Heilige Landstichting werd de finish bereikt. In de Heilige Landstichting is het Bijbels Openluchtmuseum gevestigd. Dit openluchtmuseum geeft een levend beeld van de wereld waarover de bijbel spreekt en van de landen en culturen, waarin deze is ontstaan.
Nabeschouwing
Het was over het algemeen een mooie pittige tocht geweest. Tijdens de tocht zagen we regelmatig wit/rode markeringen. Deze waren van het Pieterpad of het Lingepad. Daarnaast zagen we ook geel/rode markeringen. Tenslotte (eigenlijk in de eerste plaats) waren er ook nog de markeringen van de organisatie. Daarbij moest je bij een wit rechthoekig papiertje rechtdoor. Geel stond voor linksaf en rood stond voor rechtsaf. De eerste 13 km was parkoerstechnisch van uitstekende kwaliteit. Daarna werd het wat minder met enige km's langs verkeerswegen en ook flinke stukken verharde wegen die echter vrij rustig waren. De laatste 13 km voerde veelal door bossen en andere mooie rustige wegen of paden.