Vorig verslag van het traject Hainburg an der Donau - Eisenstadt - Mariazell - Nebelstein Volgend verslag van het traject Hainburg an der Donau - Eisenstadt - Mariazell - Nebelstein terug naar het overzicht van het traject Hainburg an der Donau - Eisenstadt - Mariazell - Nebelstein Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Österreichischer Weitwanderweg 02, Zentralalpenweg,
Hainburg an der Donau - Eisenstadt
datum dinsdag 23 augustus 1994
traject Neusiedl am See - Jois - Winden - Breitenbrunn - Franz Joseph Warte - Donnerskirchen.
hoogten 130 - 443 meter
wandeltijd 7 uur
weer 's-ochtends even wat lichte regen, daarna vrij zonnig tot 15.00 uur, daarna naderend onweer, na 16.00 uur weer droog.
overnachtingadres Haus Bettendorf, Josef und Maria, Weingartenweg 5, 7082 Donnerskirchen,
Overnachtingprijs 2 x 238
Adres diner Schemitz, Weinspezialitäten, Heurigenschenke, Taxi u. Radverleihe, ( 02683/8506 (4 Fax), A7082 Donnerskirchen, Haupstraße 66.
uitgaven Jeugdherberg Neusiedl am See (301), Spar (Neusiedl am See (46), Breitenbrunn Spar (25), Donnerskirchen Spar (34), warme maaltijd (240)

Breitenbrunn Na het douchen liep ik in de jeugdherberg naar beneden en deed buiten op het grasveld oefeningen op het meegenomen landbouwplastic. Het zou de enige keer zijn tijdens de vakantie dat ik oefeningen deed op het landbouwplastic. Tijdens het pakken van de rugzak regende het even, maar toen we ons op weg begaven was het al weer droog. Na de gebruikelijke boodschappen begaven we ons daadwerkelijk op weg. Het was al weer aardig warm.
Nadat we onder een spoorbrug waren gelopen kwamen we bij een kruisje. Toen Coos vroeg of dit kruisje op de kaart stond zei ik in eerste instantie nee. Maar dat kwam doordat we op een plek waren, waarvan ik dacht dat we niet zouden zitten. We waren dus verkeerd gelopen. Verderop liepen we lange tijd tussen uitgebloeide zonnebloemvelden. We zagen twee ooievaars op het land zitten. Op afstand liepen we langs Jois en Wieden . Onze tocht voerde veelal over grint-, zand- of graswegen . We verbaasden ons enigszins over het toch wel mooie parkoers.
Bij Breitenbrunn verlieten we de zonnebloemvelden. Van een muurschildering maakten we nog een foto . We informeerden bij de plaatselijke VVV naar een supermarkt. Na weer aangesterkt te zijn met het nodige vocht begaven we ons weer op pad. Buiten Breitenbrunn zagen we bij een wijngaard een Jezus-figuur tegen een wijnstok aangebracht. Nu liepen we lange tijd over een zand/grintweg door de bossen van het Leithagebirge.
Donnerskirchen Op een gegeven moment zei Coos: Waar ga je naar toe, toen ik een overwoekerd pad insloeg. Nu werd het pad leuker en smaller, maar door de warmte namen hier ook de insekten toe. De markering was niet al te best hier, maar als we de rood/gele markeringen volgden en bordjes Kaisereiche, dan kwamen we goed uit. Het laatste stuk naar Kaisereiche, ook wel Franz Josef Warte was flink steil. Op de Warte was een uitkijktoren. Hier hadden we van het 443 meter hoge punt een wijds uitzicht. We zagen hier vandaan ook duidelijk waar het onweer vandaan kwam dat we op afstand hoorden.
Vanwege het naderende onweer en ook omdat het te ver naar Eisenstadt was, besloten we af te dalen naar Donnerskirchen. Naarmate we Donnerskirchen naderden, naderde ook het onweer. Toen we bij de huizen van Donnerskirchen kwamen, begon het wat te regenen. Verschillende mensen stonden, onder een afdakje, te kijken naar dit natuurwonder. Maar het hield spoedig weer op. De plaatselijke VVV was dicht.
We besloten de verwijzingen naar Gasthof Weissenbach te volgen. Maar ervoor lag Haus Bettendorf. Hier overnachtten we voor 238 Schilling p.p. Na het douchen bezochten we eerst de wijnkelder van het huis. De wijn werd hier opgeslagen in grote aluminium vaten en we dronken er wat wijn. De eigenaar was van oorsprong een Duitser uit Beieren. Twintig jaar tevoren was hij op vakantie in Oostenrijk geweest en was er gebleven, nadat hij er kennis had gemaakt met een vrouw. In het dorp aten en dronken we later bij Schemitz, Weinspezialitäten, Heurigeschenke. We aten er een Käse-platte en dronken samen een liter rode wijn.