Vorig WS78 verslag Volgend WS78 verslag Terug naar de overzicht van alle WS78 wandeltochten Terug naar de homepage van Henri Floor Baggeren over grasdijkjes rond Weesp met WS78

embleem WS78 Dit is het wapen van Weesp.
Dit wapen is te vinden op de lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm
Deze site is mogelijk gemaakt door de
Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag Op zaterdag 13 november 1993 organiseerde WS78 een wandeltocht vanuit Weesp. Er was slecht weer voorspeld. Een groot gedeelte van de dag regen, met tegen de avond een aanwakkerende zware storm tot windkracht 10. Het resultaat voor WS78 was, dat er 50 tot 75 minder deelnemers waren als normaal. Na afloop van de tocht bleek dat er één bui van ongeveer 5 minuten was geweest en geen harde wind.
De grootste Weespermop
De start was vanuit Hotel Restaurant Queens Palace aan de Herengracht. Na 200 meter lopen, kwamen we langs een standbeeldje waarbij een man de grootste Weespermop droeg. Daarna liepen we door een winkelstraat met oudhollandse geveltjes naar de Vecht. Deze rivier staken we over en kwamen daarbij langs een groot, rond vestingwerk. Na de spoorlijn overgestoken te hebben volgden we een ruim 31/2 km lange rustige asfaltweg langs de Vecht. Hier lagen talrijke woonschepen. Aan de andere kant van de weg stonden af en toe grote, oude boerderijen met namen als Johanna's Hoeve, Groot Batavia, Huis te Capelle. Honswijck en Klein Batavia. Bijna aan het eind van de weg liepen we nog langs een makelaar in woonschepen.
In het land van Graaf Floris V
We liepen onder de A1-snelweg door en bereikten alras de plaats Muiden. In het centrum van Muiden sloegen we af bij Café Restaurant Graaf Floris V. We liepen even op de er tegenover liggende brug. Van het midden van de brug hadden we een mooi uitzicht op het sluizencomplex, alsmede de haven, omdat net een sluisdeur openstond. In de verte zagen we het Muiderslot liggen aan het ijmeer. We maakten nog een foto van een tegel tegen de muur dat een Gooise Boer voorstelde. Even verder liepen we door de Kazernestraat en kregen uitzicht op een oude verdedigingsmuur waarin allemaal ramen zaten. Wij wisten dat in één van deze vertrekken huwelijken worden voltrokken. Na een buitenste verdedigingswal staken we nog een brede sloot over en volgden toen een 1 km lange modderige grasdijk langs deze sloot.
We moesten regelmatig over hekjes klimmen
Dit is het wapen van Muiden.
Dit wapen is te vinden op de
lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm
Deze site is mogelijk gemaakt door de
Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag
Daarbij moesten we verschillende malen over hekjes klimmen. Met een wijde boog liepen we daarbij om het Muiderslot heen. We kwamen uit op een grasdijk langs het ijmeer, de voormalige Zuiderzee. Langs de ijmeerzijde liep de dijk schuin af met daarbij duidelijk zichtbaar de grote vierkante rotskeien die hier netjes gerangschikt waren. Voor een huis die zijn tuin tot over die dijk had liggen betraden we een asfaltweg. Maar meteen na dit huis betraden we weer de kruin van de dijk. Dit werd duidelijk minder begaan. Het was ook een alternatief voor de onderliggende asfaltweg. Met het Graaf Floris V pad hadden we al diverse malen op die asfaltweg gelopen. Nu vonden we het een mooie gelijkheid om over de dijk te lopen.
Voor een echo had je een gids nodig
Vlak voor het naderen van Muiderberg zagen we hier een baai met een mooi zandstrand. We verlieten de dijk om koers te zetten naar onze eerste bospassage, het 6 ha grote Echobos. Voor een echo had je echter wel de plaatselijke gids nodig. We kwamen langs een heel grote Joodse begraafplaats. De graven staan hier zo dicht op elkaar, omdat Joden rechtop worden begraven. In Muiderberg liepen we langs de karakteristieke Gooise brink en hadden op 10 km de soeppost, vlakbij het ijmeer gelegen. Voorbij deze verzorgingspost liepen we een eind over een asfaltweg vlak langs het ijmeer. Op stellages in het water zagen we tientalle surfplanken liggen. Bevreemdend vonden we het dan ook dat even verderop op een kantoorgebouwtje de tekst stond: "Alle surfplanken uiterlijk 15 oktober weghalen. We liepen onder het viadukt van de A6-snelweg door en bereikten het uitgestrekte Naarderbos. Nu liepen we een eind langs het Gooimeer. Over de Westdijk langs de Overscheensche Berger- en Meentpolder bereiken we de A1-snelweg, welke we door een tunnel traverseerden.
Naardervesting
We kwamen uit bij Naardervesting. We volgden ruim een km de brede gracht om Naarder Vesting. Op het water waren verschillende kanoërs aktief. Door de Utrechtse poort uit 1877 betraden we Naarden Vesting zelf. Tot 1915 was dit naast de Amsterdamse Poort de enige twee toegangen tot het stadje. Hier was op 201/2 km de grote rust in het Andreashuis. De consumptie-prijzen waren aan de goedkope kant. Naast het Andreashuis zaten nog een aantal fraaie tegels in de muur in het Spaanse Huis. Dit huis werd in 1615 gebouwd op de resten van het in 1572 door de Spanjaarden verwoeste raadhuis en kreeg zijn naam doordat in en om dit huis een massamoord op Naardense burgers werd gepleegd door de Spanjaarden. Langs het vestingmuseum verlieten we Naarden Vesting weer. In dat vestingmuseum is een opstelling te zien van kanonnen, kruidvaten, handwapens, een maquette van het verdedigingsysteem, kaarten en levensgrote poppen die militaire situaties uitbeelden. Nu kwam het onvermijdelijke voor deze streek. Ergens moest je door de bebouwing en veelal door een minder mooie omgeving. Dat minder mooie gedeelte was gelukkig erg kort. Er voor we het goed en wel bemerkten, liepen we al weer in het buitengebied, nu van de plaats Naarden. Langs sportvelden, langs een bosrand en over een weiland bereikten we de Hilversumse Meent. Langs de buitenrand van de Meent, steeds langs water, liepen we naar de Franse Kampweg. Even volgden we hier een verkeersweg langs het water de Luije Gat.
Langs de Ankeveense plassen
Over het fietspad de Stichtse kade zetten we verder koers naar Ankeveen. Hier was op 29 km de koffiepost. Aan de rand van Ankeveen sloegen we af en volgden het 2 km lange Bergse Pad. Dit is een smal pad tussen de plassen met de benaming Stichtsch Ankeveensche Polder. Aan het eind van dit pad sloegen we af en volgden het asfaltfietspad Kromme Googh. Aan onze linkerhand lag het meer Spiegelpolder. In een bocht naar links van het asfaltfietspad stond een krijtpijl rechtuit doorgekrast en daarnaast een nieuwe krijtpijl die naar links wees. In een oogwenk gleed door onze gedachten dat we hier al eens vaker waren geweest met een WS78-tocht en dat toen bij het pad rechtuit had gestaan: "alternatief". We besloten om toch rechtuit te lopen. Het pad was aanvankelijk modderig, maar niet zodanig om dat nu uit het parkoers te halen. Maar het venijn zat hem in het tweede gedeelte. Het pad kwam uit op de Dammerkade en hier was het pad echt drassig en modderig. Wij met onze bergschoenen hadden we daar niet zoveel last van, maar de doorsnee wandelaar met zijn sportschoenen zou hier onherroepelijke natte voeten hebben gehaald. Even liepen we nog over het grondgebied van de gemeente Nederhorst den Berg en vlak langs het grondgebied van Nigtevecht, gemeente Loenen. Op 35 km was de fruitpost aan de Dammerweg in de gemeente Weesp. Hier stond Klaas, de voorzitter van WS78. We onderhielden hem en vroegen wat dat nou was om zo'n mooi stuk er uit te halen. Hij zei dat wat hem betreft dat stuk er in had mogen blijven.
Twee molens tot slot
Langs de Heintjesrak- en Broekerpolder aan onze rechterhand en de Vecht aan onze linkerhand liepen we naar buurtschap De Horn. Verder langs de Vecht liepen we weer naar Weesp. Daarbij liepen we nog langs twee molens. Bij de eerste molen stond een bordje met de tekst: "Verboden toegang, niet te bezichtigen". Bij de tweede molen aangekomen stonden de toegangsdeuren wijd open, terwijl voor de molen op een bord de tekst: "Welkom" stond. De totale afstand bedroeg 40,250 meter. Er waren 372 deelnemers.