Vorig verslag van de Salzsteig-Weitwanderweg 09 Volgend verslag van de Salzsteig-Weitwanderweg 09 terug naar het overzicht van de Salzsteig-Weitwanderweg 09 Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Salzsteig-Weitwanderweg 09
datum Dinsdag 7 september 1993
traject Vorderstoder-Pießling-Ursprung-Gleimker See-Spittal am Pyhrn.
wandeltijd 8 uur
overnachtingadres Privatzimmer te Spittal am Pyrn bij de familie Erna Baumschlager op nummer 317
Overnachtingprijs 360
uitgaven Vorderstoder overnachting 380, supermarkt 45, Spittal am Pyrn 3 kaarten 15, 1e dag envelop 15, warme maaltijd 353.

Piessling We hadden prima geslapen in het Privatzimmer te Vorderstoder. Het ontbijt was om half acht. Daarna deden we inkopen en begaven ons op weg. De eerste km's volgden we een rustige verkeersweg. Opeens stopte er een auto. Het bleken de mensen te zijn die we de vorige dag hadden gezien en uit Schoorl kwamen. Zij moest dringend naar de tandarts in Windischgarsten. We sloegen een smal bospad in en volgden wandelroute 2 naar de Pießling-Ursprung. Onderweg zag Coos opeens een grote koraalzwam. Zo'n grote hadden we nog niet eerder gezien. Windischgarsten Deze werd op de gevoelige plaat vastgelegd. De foto werd gemaakt door het fototoestel op mijn kleine statief te zetten en verder met een makro instelling. Helaas bleek later dat deze foto niet is gelukt. Na bossen kregen we weilanden en achter een hekwerk zagen we herten en reeën lopen. Op een gegeven moment werd ons pad heel smal en steil en glad door water. Nu kreeg Coos wat problemen.
Windischgarsten Lederhosentreffen We sloegen nog even af naar de Pießling Ursprung. Dit was een heel indrukwekkende bron. Uit een grote krater onder een steile rots borrelde het water eruit en vormde meteen een brede beek die niet zonder een bruggetje was over te steken. Een gedenkteken herinnerde eraan dat in 1987 een 24 jarige man in dat gat had proberen te duiken, maar het niet heeft kunnen navertellen. Even volgden we de Pießling beek, staken hem over en stegen nu een tijd. Uiteindelijk kwamen we bij de Gleinker See uit. Hier hadden we rust op een bankje en trokken onze korte broek aan. Nu volgden we een lange grintweg door bossen in de richting van een autobaan en Spital am Pyrn. Hier informeerden we naar overnachtingsmogelijkheden. We besloten naar de Wurzeralm te gaan.
Maar nog voordat we de plaats uit waren, besloten we alsnog in Spittal te blijven. Na vier pogingen waar niet werd opengedaan en we ook vier maal bezet kregen, besloten we weer terug naar het informatiebureau te gaan. Hier werd een adres opgezocht dat nog vrij was. Met de opgegeven eenvoudige routebeschrijving konden we het echter niet vinden. Toen we weer bij de VVV waren, werden we er met de auto heengebracht. Coos deed nog een wasje. Daarna gingen we naar een Gasthaus bij een Shell benzinepompstation, alwaar we warm aten.