Vorig WS78 verslag Volgend WS78 verslag Terug naar de overzicht van alle WS78 wandeltochten Terug naar de homepage van Henri Floor Afsluitende WS78 tocht seizoen 1992/1993

embleem WS78 Leersumse plassen, zwart/wit opname Op zaterdag 20 maart 1993 organiseerde WS78 een 40 km wandeltocht vanuit Maarn. De start was vanuit dorpscentrum De Twee marken. Na een kleine twee km dwaalden we al slingerend door de bossen. Onverwachts staken we een heideveldje over. Verder dwaalden we door de bossen en ter hoogte van Huize Maarsbergen kwamen we langs een oud begraafplaats, boven op een ruim 38 meter hoge heuvel.
Het Leersumse Veld
We staken de provinciale weg van Leersum naar Maarsbergen over en dwaalden door het complex Valkenheide. Langs het Leersumse Veld met uitzichten op enige Leersumse plassen bereikten we het Breedveen. Dit is een groot heide/grasgebied. Hier graasden runderen. Helaas zagen we er geen. Over een doorgang in een hekwerk liepen we over een rustig gebied naar de eerste verzorgingspost op 11 km. Wandelaars zaten hier gezellig in de stralende zon te genieten van een lekker bekertje soep. Na deze verzorgingspost, die dicht tegen de gemeentegrens van Woudenberg aan lag, volgden ongeveer 2½ km, veelal rustige asfaltwegen.
Het hoogste punt van de tocht
Bij boerderij Bergstein betraden we weer de bossen. Door het Amerongse Bos liepen we via de 60 meter hoge Vlakke berg naar de 69 meter hoge Amerongse berg. Door de bebossing was hier geen sprake van uitzicht. Langs pannekoekrestaurant 't Berghuis kwamen we langs een stenen kolom. Dit monument was oorspronkelijk opgericht door Gravinne Douarière van Athlone. Ter nagedachtenis van de overwinning behaald over Bonaparte en de Fransche Armée door den Kroonprins van Oranje en de gecombineerde Armée en onder bevel van den hertog van Wellington en Prins Blücher te Quatre-Bras en in de velden van Waterloo, den 18 juni 1813. In 1846 werd dit monument hernieuwd ter verering van onze dierbare moeder A.E.C. Gravinne Douarière van Athlone door haar laatst overgebleven kinderen M.W. en C.R. Gravinnen van Reede Ginkel. In het 150ste herdenkingsjaar is door samenwerking van de inwoners van Amerongen dit monument heropgericht en door de erven Graaf G.J.G.C. van Aldenburg Bentinck aan de gemeente overgedragen op 3 augustus 1963.
Filmen voor kasteel Amerongen
Daarna liepen we de oostkant van Amerongen binnen. Na een oud kerkhof liepen we nog een stuk langs weilanden (verre uiterwaarden van de Rijn). Vlak voor kasteel Amerongen stonden een heleboel mensen te kijken naar een meisje die met een kalf een weiland inliep. Het geheel werd ook gefilmd. In het weiland gekomen, klom het meisje op een koe en gaf het een klap op de billen in de hoop dat het een eind met haar op de rug zou lopen. Maar de koe verzette geen poot. Even verderop liepen we het centrum van Amerongen binnen. De grote kerk ging net uit. Voor de kerk stond een soort riksja, fraai versierd en met de tekst "hulde aan het bruidspaar". Vlak daarop was de grote rust in Het Dorpshuis te Amerongen op 22 km.
Daar heb je de leider van de band
Na een korte rust vervolgden we ons pad en even later kochten we in een supermarktje chocomel. Vanachter een stellage werd ik begroet met de woorden "daar heb je de leider van de band". Toen wij daar twee weken geleden ook geweest waren had ik gezegd dat we een week later rond half twee bij die supermarkt langs zouden komen, maar dat er geen wandelaars bij haar binnen zouden komen. Maar zei ze, er waren deze dag al enige tientallen binnen geweest. We maakten haar duidelijk dat we het gehad hadden over zaterdag 13 maart omdat we daar toen langs kwamen in groepsverband met een 50 km Euraudax tocht.
kasteel Zuylestein in 1865 Het mausoleum op de Donderberg
We verlieten Amerongen langs een oude tabakschuur en kasteel Zuilenstein. Door het Zuilensteinse Bos liepen we naar Hoog Leersum om uiteindelijk bij het mausoleum op de Donderberg uit te komen. De schatrijke bewoner van de buitenplaats Broekhuizen bij Leersum, Mr. Cornelis Jan van Nellesteyn liet in 1818 een familiegraftempel oprichten op de Donderberg. De toen vermaarde architect B. Ziesenis bouwde een antieke tempel, die als voorbeeld van Frans-Italiaanse empirestijl uniek is in ons land. Op een vierkant onderstuk staat de wit en geel gepleisterde Dorische tempel, die tevens als uitkijktoren dienst deed. Aan de voet is in de heuvel een kelder uitgegraven, waarin de van Nellesteyn zijn bijgezet. De laatste afstammeling die in 1905 stierf, liet al zijn goederen aan de gemeente Leersum na op voorwaarde dat het grafmonument regelmatig zou worden onderhouden.
19 meter hoge uitzichtstoren
Op 32 km was de tweede verzorgingspost te Darthuizen in de gemeente Leersum. We volgden enige tijd de Postweg, een zandweg. We staken de provinciale weg van Leersum naar Doorn over en betraden dagrekreatieterrein Het Doornse Gat, dat echter pas vanaf 1 april officieel open is. We bestegen een heuveltje waarop een klein uitzichtstoren stond en beklommen deze. Hier vandaan hadden we uitzicht op een groot klimduin. Hier zagen we wandelaars tegenop zwoegen en begrepen dat ons dat ook nog te wachten stond. Nu betraden we landgoed De Ruiterberg. Over een fraai Rhododendronpad, dat echter nog niet in bloei stond, liepen we door naar de Kaapse bossen. Hier stond op een 53 meter hoge heuvel een 19 meter hoge uitzichtstoren van zeven verdiepingen. We vonden dat we deze uitkijktoren ook nog best konden nemen op onze 42 km lange tocht. Op 38 km was nog de fruitpost waar we een banaan kregen. Langs Chatelet Sint Helenaheuvel dwaalden we door de bossen weer terug naar Maarn. Via het statige raadhuis bereikten we op 42,195 km de finish. Daar namen we onze beker voor 10 keer in ontvangst. Ook stelden we vast dat het deelnemersrekord van 12 maart 1988 met 642 gebroken was met 4 man en nu staat op 646. Het was een zonnige dag geworden met een maksimum temperatuur van 12°.