Vorig verslag van de Ostösterreichischer Grenzlandweg 07 Volgend verslag van de Ostösterreichischer Grenzlandweg 07 terug naar het overzicht van de Ostösterreichischer Grenzlandweg 07 Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Ostösterreichischer Grenzlandweg 07
datum vrijdag 10 juli 1992
traject Wolfsthal - Berg - Kittsee - Pama - Deutsch Jahrndorf - Nickelsdorf
weer zonnig en warm
overnachtingadres Rasthaus-Hotel Wechselstube, Bgld. Grenzlandhof von Franz Dörner in Nickelsdorf
Overnachtingprijs Osch. 450 (zonder ontbijt)
uitgaven overnachtingadres + ontbijt Osch. 580, Konsum Osch. 98, Berg Osch. 32, Kittsee A&O Osch. 37,20, Pama Osch. 102.

Nieder Österreich Na het ontbijt in Hotel Zur Goldenen Krone om 7 uur gingen we eerst langs de Konsum. Daarna liepen we verder naar het station. Terwijl we op de trein stonden te wachten en uitzicht op de Donau hadden, zagen we een soort grote vrachtspeedboot over het water scheren in de richting van Bratislava. De trein van 8.42 uur bracht ons in 8 minuten weer terug naar Wolfsthal.
Hier vervolgden we onze tocht en liepen Wolfsthal uit. Er was hier een druk auto verkeer. Er reden zeer veel Tsjechen met de auto heen en weer. Buiten het dorp, toen de stoep ophield sloegen we een grintweg in. Deze grintweg leidde ons na verloop van tijd naar een bos. Via een trappetje klommen we over een omheining. We moesten voorzichtig zijn in dit natuurgebied van de Schafberg. We mochten er alleen tussen zonsopgang en zonsondergang vertoeven. Er liepen wilde zwijnen rond, waarvan we er echter geen één van zagen. Ons pad liep nu behoorlijk steil omhoog. Vlak voordat we via een trappetje over een omheining het natuurgebied verlieten zagen we een grote ree sierlijk de weg over springen. We hadden de 344 meter hoge Königswarte beklommen, maar door de vele begroeiing viel het uitzicht tegen. We daalden de berg Königswarte af en vlak voor Berg bekeken we nog een kapelletje. Op het naastgelegen bankje lazen we uit het vakantiebijbelrooster . In Berg dronken we Almdudler in Café Restaurant Discotheek Burkhart. We kwamen langs een bordje "Burgenland". Hier maakte Coos een foto van .
Sinds 1921 behoort het Burgenland definitief aan Oostenrijk. Een volksstemming bepaalde toen dat drie van de vier delen van het oorspronkelijke land bij Oostenrijk zou komen. Alleen Odenburg (nu Sopron) werd Hongaarsch. Van de totale Oostenrijkse wijnproductie neemt het Burgenland een derde voor zijn rekening (in 1979 was dat één miljoen hectoliter). Van de ruim 280.000 inwoners is ongeveer 10% Kroatisch en bijna 2% Hongaarsch. Bijna 60% van de totale bevolking is echter van Kroatische afkomst.
Buiten Berg liepen we over een grintweg naar Kittsee. Hier lesten we onze dorst bij een A&O supermarkt. Buiten Kittsee volgden we eerst een paar km een verkeersweg. Daarna verlieten we deze weg en over een grintweg bereikten we een spoorlijn. We zagen regelmatig boeren die hun koren oogsten met grote landbouwmachines. Voornoemde spoorlijn volgden we zeker 5 km. De spoorlijn was niet meer in gebruik want er groeide veel onkruid over de rails heen. Er lag een zandgraspad langs de spoorlijn dat we tot Pama volgden.
In Pama aangekomen aten we goulashsoep in een Gasthof van Fam. Kuster. Er stond een jukebox en we lieten er vijf nummers spelen. Ook dronken we weer Almdudler. Bij het verlaten van het Gasthof werd gevraagd waar we naar toe gingen. Daarop hebben ze voor ons nog twee overnachtingadressen opgebeld, nadat het eerste overnachtingadres vol was. Het werd het Rasthaus-Hotel Wechselstube, Bgld. Grenzlandhof von Franz Dörner in Nickelsdorf. Daarna volgden we een asfaltweg naar Deutsch Jahrndorf. Op deze weg werd af en toe flink hard gereden. We liepen een paar km pal langs de grens met Tsjecho-Slowakije.
In Deutsch Jahrndorf hielden we op een bankje een rust en aten broodjes. Deutsch Jahrndorf is de meest oostelijke plaats van Oostenrijk. Toen we de plaats verlieten zagen we in een groot huis militairen, de douane. Af en toe zagen we militairen met geweren op strategische punten om de grens te observeren. Hier bij Deutsch Jahrndorf ging de grens met Tsjecho-Slowakije over in Hongarije. Over een hele lange grintweg bereikten we uiteindelijk eerst de brug over de Leitha. Daarna werd station Nickelsdorf bereikt. Op een bankje op het perron hielden we nog een rustpauze. Vlak voordat we de verkeersweg in Nickelsdorf bereikten, werden we achterop gereden door een fietser met de vraag of we problemen hadden. Kennelijk liep ik zodanig, dat het opviel dat ik voetproblemen had.
We maakten van de gelegenheid gebruik door te vragen waar het Grenzlandgasthaus lag. Dat was vlak voor de grens, ongeveer 2 km uit het dorp. Bij het Gasthaus aangekomen werden we binnen al toegesproken nog voordat we wat gevraagd hadden. Zijn jullie die twee wandelaars vroeg een stem. Onze kamer werd gewezen en die zag er prima uit. En dat voor maar 450 Shilling. Later bleek echter dat dit zonder ontbijt was. Het overnachtingadres werd veel door vrachtwagenchauffeurs gebruikt. Toen we ons gingen douchen zagen we door het raam naar buiten dat zich een lange file van auto's zich had gevormd. We aten 's-avonds zigeunerspies (Coos) en Wiener schnitzel van het varken (Henri). Toen we naar bed gingen stond er nog steeds een file auto's voor het Gasthaus.