Vorig verslag van de Ostösterreichischer Grenzlandweg 07 Volgend verslag van de Ostösterreichischer Grenzlandweg 07 terug naar het overzicht van de Ostösterreichischer Grenzlandweg 07 Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Ostösterreichischer Grenzlandweg 07
datum dinsdag 30 juni 1992
traject Waidhofen an der Thaya - Kleineberharts - Thaya - Niederedlitz - Dobersberg - Schuppertholz - Hohenwarth - Münchreith an der Thaya - Karlstein
weer zonnig en warm
overnachtingadres Kaufhaus Gasthof Harald Piringer, Karlstein
uitgaven Waidhofen supermarkt Osch. 36,60, Thaya 2 almdudler Osch. 32, Dobersberg 2 soep en 2 Almdudler Osch. 80, Karlstein supermarkt Osch. 60.40 en Osch. 87.30.

We verlieten Gasthof Bauer zo rond 8 uur. Eerst brachten we een bezoek aan een supermarkt. Coos kocht een sapje terwijl ik een liter flessenmelk kocht. Daardoor hadden we reeds bij de start een flinke hoeveelheid vocht gedronken. We verlieten Waidhofen, evenals de vorige dagen in het kort. Even buiten Waidhofen verlieten we het asfalt en volgden we grintwegen. Eerst langs Sixmühle.
Daarna kwamen we langs Kleineberharts, maar van het dorp zagen we niet veel. Ons pad voerde verder over open terrein met dus veel zonneschijn. In het plaatsje Thaya aangekomen dronken we wat in Gasthaus Brigitta Haidl. Daarna bezochten we de fraai daar tegenover gelegen kerk.
Over de hoofdweg naar Niederedlitz verlieten we Thaya. Net nadat we de rivier de Thaya hadden overgestoken sloegen we af en liepen even verkeerd omdat een weg nu akkerland was geworden. Maar daardoor hadden we wel een mooie foto gemaakt van een papaverveld . Even verderop kwamen we weer uit op markeringen van de wandelroute naar Niederedlitz.
Een paar km voorbij Niederedlitz verlieten we de asfaltweg en dwaalden door de bossen, hier Rehbergwald geheten. We kwamen uit bij een huis. Over een weg over een open plek in het bos liep een weg het bos in. Toen we hier geen markeringen zagen kregen we argwaan. We liepen weer terug naar het huis en zagen de andere kant weer markeringen. We kwamen op een punt waar de weg was dichtgegroeid. Als vervolgroute konden we kiezen uit twee uitsparingen tussen akkervelden. Met de verrekijker hadden we in de verte getuurd naar markeringen. Aan het eind van het pad hadden we fraaie vergezichten op Oberedlitz en Merkengersch .
Dobersberg Karlstein kasteel We kwamen bij de skilift van Dobersberg uit. Even verderop hadden we een rust in een groot houten grilhuisje. Hier aten we onze laatste meegebrachte Hollandse krentensneden op. We staken de rivier de Thaya via een mooie brug over en even later bereikten we Dobersberg. Bij een tankstation waar stond "laatste benzinepomp voor de grens" aten we in Café Thayatal bonensoep en dronken Almdudler.
Nu kwam een heel rustig stuk. Over grintwegen bereikten we eerst Lexnitz en even later station Radlmühle. We staken nogmaals de Thaya over en over asfaltwegen sleepten we ons naar Schuppertholz . In de schaduw van een kerkje hadden we een grote rust. In deze plaats was geen café of winkel. We zetten ons weer in beweging in de brandende zon. Even voorbij Hohenwarth sloegen we weer van de hoofdweg af en door een bos bereikten we Münchreith an der Thaya.
Karlstein wapen Vlak voor deze plaats sloegen we opnieuw af om even later voor de Thaya steil door een bos omhoog te lopen. Even later bereikten we het plaatsje Karlstein . Hier hadden we in de eerste plaats belangstelling voor een supermarkt en kochten melk en limonade. We vonden onderdak in Kaufhaus Gasthof Harald Piringer. Coos deed nog een klein wasje. s-Avonds aten we beiden eerst bouillon met ei gevolgd door gebakken schol (Coos) en Gordon Bleu (Henri). Rond kwart voor negen gingen we naar bed.