Vorig verslag van de LAW 503 Volgend verslag van de LAW 503 terug naar het overzicht van de LAW 503 Terug naar de homepage van Henri Floor LAW 503, Bergen op Zoom - Halfmijl (3)

LAW 503 Net toen het licht begon te worden op maandag 23 december 1991, zo rond kwart voor negen, begaven we ons weer op pad. Het was droog en er werd een temperatuur van 12° voorspeld met veel wind.
Ulvenhoutse en Chaamse bossen
Na een paar rustige asfaltwegen, liepen we over boswegen door het Sint Annabos. Daarop volgden we een wel 8 km lang fietspad. Eerst liep dat door het Prinsebos, overgaand in de Chaamse bossen. Het was hier best mooi, maar het werd bijna wat eentonig doordat het steeds maar een fietspad bleef. We kregen een afslag van ± 1/2 km naar camping Buitenlust. Officieel was hier een stempelpost. Maar door de vele gesloten cafeetje onderweg, hadden we er niet zoveel vertrouwen in dat deze stempelpost wel geopend zou zijn. Later bleek, dat we die dag verder helemaal niet meer langs gelegenheden kwamen die stempels konden verstrekken. Maar we liepen niet in de eerste plaats om stempels te verzamelen, maar om van de natuur te genieten. We kwamen langs rekreatieoord Het Zand. Hier was de natuur ook erg mooi.
SRV wagen, ons enige "cafeetje" onderweg
Voorbij het meertje Het Zand ontbrak de markering.De beschrijving klopte niet met de ingetekende roete. Daarop besloten we de ingetekende roete te volgen. We moesten hier voor Sherlock Holmes spelen.Langs de flank van de Gilzese Heide bereikten we eerst buurtschap Druisdijk. Even later kwamen we in buurtschap Brakel. Hier troffen we het dat er een SRV wagen langs de kant van de weg stond.We lesten onze dorst en wilden daarop een onbewaakte spoorwegovergang oversteken. Maar het spoor was al weggehaald. Daarvoor in de plaats lag een fietspad.
vorming van een beekdalsysteem
We staken de Ley over en bereikten het natuurreservaat " Regte Heide". De Regte Heide is één van de weinige heidegebieden van enige omvang in Noord-Brabant. In het gebied hebben de Ley en de Poppelse Ley een beekdalsysteem gevormd, dat fraai wordt geaksidenteerd door veel hoger gelegen heidedelen. In de laagten komen dopheide, beenbreek, zonnedauw en veenmosvegetaties voor. Op de hoge droge delen komt struikheide voor en daar tussen gave overgangen. Ook het korhoen komt hier nog voor. Tevens is het een belangrijke slaapplaats voor de regenwulp.
grafheuvels uit de vroege- en middenbronstijd
Dicht bij het dal van de Ley ligt een rij van zes grafheuvels uit de vroege- en middenbronstijd (ca. 1700 - 1100 voor Christus). Op een kruising op deze heide troffen we informatie over de grafheuvels. Dit zijn gerestaureerde grafheuvels. Op sommigen paden lagen grote plassen. Maar het was hier weer een lust voor het oog. We kwamen langs het ven de Halve Maan en even verderop liepen ons twee paters tegemoet. Zij waren afkomstig van een R.K. kerk annex klooster waar we even later langs liepen op de grens met België. Opnieuw staken we de Ley over, hier Poppelse Ley genaamd bij grenspaal 211. Er stond ook nog het jaartal 1843 op.
bosweiden, loofbossingels, dennenbos, heide en vennetjes
Opnieuw bereikten we een Ley, ditmaal de Rovertse Ley. Hier liepen we een eind met de LAW 502 op. Daarbij liepen we een flink stuk langs de Poppelse Ley. Het water stond hoog, waardoor het water ook flink doorstroomde. Tussen rododendrons door voerde ons pad. Dit is het beekdal van de niet gekanaliseerde Ley met bosweiden, loofbossingels, dennenbos, heide en vennetjes. We kwamen vlak langs een 17-eeuwse, vrijwel authentieke boerderij. Hier komen voor de zwarte specht, holenduif, boomklever, wulp en nachtzwaluw.
prachtig pad langs de Papschotse vennen
We waren inmiddels op Landgoed Gorp en Rovert aangekomen. Ter hoogte van de Belgische camping Papschot, we liepen namelijk over een grensweg, was het parkoers weer omgelegd. Prachtig liep het pad langs de Papschotse vennen en over de Aalstheide. In het zicht van de haven begon het te regenen. We trokken onze regenbroeken aan. Dat was ook wel nodig, want we kruisten een weiland. Aangezien het nog steeds hard waaide, was je anders snel nat geworden. We verhoogden het wat afgezakte tempo om onder Esbeek de bus met een uurdienst te halen. Op de weg van Lage Mierde naar Esbeek beëindigden we die dag het parkoers. Met de bus en trein reden we huiswaarts. De dagafstand bedroeg ± 37 km.