Vorig verslag van de LAW 503 Volgend verslag van de LAW 503 terug naar het overzicht van de LAW 503 Terug naar de homepage van Henri Floor LAW 503, Bergen op Zoom - Halfmijl (2)

LAW 503 Doordat het een zondag (22 december 1991) was konden we niet eerder dan 11.00 uur beginnen. Nadat de bus ons weer in Wernhout had afgezet liepen we Wernhout uit en staken een watertje over.
natuurreservaat van heide, vennen en moeras, wilgen en elzenbos
Vlak voor het natuurmonument De Krochten werden we ingehaald door een brandweerauto met volgauto. Het 10 ha grote gebied De Krochten is een natuurreservaat van heide, vennen en moeras, wilgen en elzenbos. Het hoort bij het reservaat de Lange Goren. Even later zagen we in een zijpad de brandweerauto staan met zwaailichten. Maar ons pad kwam niet langs dat punt. We zagen opeens wel wat meer auto's. In eerste instanties vonden we dat vreemd omdat de zandwegen hier vol met plassen lagen. Maar later bedachten we dat de automobilisten wellicht naar de politieradio hadden geluisterd en op sensatie belust er op uit trokken. We kwamen langs een klein rechthoekig, maar leuk kapelletje. De omschrijving in het wandelboekje klopte niet meer helemaal, maar de ingetekende roete klopte wel met de markeringen. Ons boekje dateerde ook uit 1983. Nu volgden we zo'n 5 km het Franse Baantje. Eerst liepen we langs een etablissement met sauna. Voor het etablissement stond een standbeeld van een zittende naakte dame.
broekbos, open water, dichtgegroeide veenputten en naaldhout
Even later ging de asfaltweg over in een zandweg. We kwamen door landgoed Waaijenberg met de Mariahof. Landgoed Waaijenberg behoort ook tot de hierboven genoemde De Lange Goren. Het is een natuurreservaat met broekbos, open water, dichtgegroeide veenputten en naaldhout. Vervolgens liepen we langs rekreatieoord De Laarse Heide. Voorbij Voetbalclub "'t Paaltje" bereikten we buurtschap Oekel. We zagen bij veel huizen en boerderijen dat naast de voordeur een tegeltje was ingemetseld van een Mariabeeldje. Opnieuw kwamen we langs een kapeltje.
Oekel, Klein Oekel en 't Oekeltje
Even later passeerden we bij een camping herberg 't Oekeltje. Het zag er gezellig uit. Er waren meerdere mensen op het idee gekomen om hier naar toe te gaan. De bijbehorende parkeerplaats was overvol. Toen wij desondanks naar de ingang toeliepen om ons te vergewissen of het er inderdaad druk was deed een serveerster de deur open. Ze deelde ons mede dat de herberg inderdaad helemaal vol zat. Daarop vervolgden we ons pad. Via buurtschap Klein Oekel bereikten we de A16 snelweg, die we overstaken. Op de parkeerplaatsen langs de rekreatieplas stonden maar enkele auto's.
een verwachtingspercentage van 90
Hoewel het deze dag droog bleef, was het zwaar bewolkt. Er was voor deze dag regen voorspeld met een verwachtingspercentage van 90.In Galder namen we een rust in café 't wapen van Nieuw Ginneken. Op dat moment waren we de enige gasten. Dit in schril kontrast met herberg 't Oekeltje. De naam Ginneken komt van het voormalige dorp Ginneken dat nu een van de zuidelijke stadswijken van Breda vormt. Op 50 m afstand van deze rust staat de Sint Jacobskapel uit 1468 die we met een bezoekje vereerden. Helaas was de kapel gesloten. We sloegen een zandpad in dat naarmate we op het pad vorderde het minder begaanbaar was. Uiteindelijk was het nog een graspad. Aan het einde was weer een asfaltweg en staken vlak daarop het riviertje de Mark via de Scheelebrug over. Door de hoge waterstand was het nu een woest riviertje. Het riviertje de Mark gaat over in de Dintel. We hadden nog uitzicht op het Sanatorium De Klokkenberg. Het was uit de verte een markant gebouw met torentjes.
takken hingen over het pad
Met het naderen van de Strijbeeksche heide werd het parkoers weer mooier. Aan het pad konden we zien dat het minder vaak gebruikt werd. Takken hingen over het pad. Uiteindelijk kwamen we bij het Rondven. Langs de nu volgende, af en toe modderige, zandweg zagen we veel rododendrons. Ons reed éénmaal een open koets tegemoet, getrokken door twee paarden. Uiteindelijk kwamen we op de Chaamse dijk uit. Hier zochten we naar een bushalte die ons weer naar de "bewoonde wereld" kon brengen. De dagafstand bedroeg ± 26 km.