Vorig verslag Volgend verslagTerug naar de homepage van Henri FloorTerug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E6Naar het overzicht van de Nord Süd Weit Wanderweg 05

E6, trajekt Nord Sud Weit Wanderweg (NSWW 05)

datum zondag 9 september 1990
traject Hans Prosl Haus - Trasattel - Hochalm - Almwirt - Pöllasattel - Fensteralm - Polstersattel - Polsterkogel - oversteek Gleinalm-Autobahntunnel - Eiblkogel - Lärchkogel - Speikkogel - Gleinalmhaus
hoogtes 1170 - 1988 meter
wandeltijd 10 3/4 uur
weer de gehele dag licht bewolkt
temperatuur 5° - 15°
overnachtingadres Gleinalmhaus
Overnachtingprijs OSCH 120

Hans Prosl Schutzhaus We hadden met de Hüttenwirt in het Hans Prosl Haus afgesproken dat het ontbijt reeds 's avonds werd klaar gezet met koffie en kaas, zodat we zelf konden zien hoe laat we wilden opstaan. We waren de enige die overnachtten en we konden ons in de eetkamer omkleden. We stonden om 6 uur op en vertrokken uiteindelijk pas om half acht. De schoenen waren goed opgedroogd, zodat ik deze nog insmeerde. Toen we eenmaal buiten de hut waren genoten we nog enige tijd van de mooie vergezichten (foto 61, 62, 63, 64, 65 en 66).
We begaven ons op pad. Door de bossen bereikten we eerst de pas Trasattel (foto 67). Daarna kwamen we een eind voor het huisje van de Hochalm op een groot plateau met vergezichten (foto 68). Het pad boog hier veel meer naar rechts dan we verwacht hadden.
Op de Hochalm zagen we wel wat mensen. Daarna vervolgden we ons pad en kwamen uiteindelijk bij de Almwirt op 1170 m hoogte. Hier stond een luxueus huis. Vlak voorbij de Almwirt volgden we over mooie paden. Het pad werd smaller. Het voerde over een paar grasweiden waar het gras hoog stond. Je moest op de grond kijken hoe het pad verder liep (foto 69). We zagen voor het eerst tijdens de wandeling af en toe vingerhoedskruid.
carl-hermann-notunterkuenft Na het Pöllasattel kwamen we op een pas onder de Fensteralm. Eerst wilden we hier rustten, maar we besloten verder te gaan. Na 50 m besloten we alsnog te pauzeren. We zagen 4 mensen naar de pas toelopen. Ook zagen we daar opeens een man op een fiets. Na een blikje fris en chocolade beklommen we de Fensteralm (ansichtkaart 22) . Want dit bleek een top te zijn. We zagen hier vlakbij vier mensen zitten. Even later kwamen vier andere mensen aangelopen (foto 70 en 71).
Nu begon werkelijk het mooiste gedeelte van de hele tocht. Tot bijna het einde hadden we vrijwel doorlopend vergezichten van enige tientallen km's. Na de Fensteralm kwamen we op de Polsterkogel (1608m). Na het Polstersattel staken we ongemerkt de Gleinalm-Autobahntunnel over (foto 72). We liepen onder elektriciteitsdraden door en kwamen op de Eibkogel (1832m, foto 73, ansichtkaart 21).
Vanaf de Lärchkogel (foto 74, ansichtkaart 22) hadden we uitzicht op o.a. Graz. Voor de Speikkogel was nog een voorberg en dat ging af en toe over rotsblokken. Op de Speikkogel (1988m, foto 75) troffen we een echtpaar met 2 kinderen.
Nu ging het 400m omlaag naar Gasthof Gleinalm (ansichtkaart 24). In de alm zaten al vier wandelaars die ons zagen aankomen. Bij zichzelf zeiden ze dat wij wel lange afstand wandelaars moesten zijn, want de gewone toerist loopt veel sneller omlaag. In de hut aten we als warme maaltijd twee maal goulash soep.