Vorig verslag Volgend verslagTerug naar de homepage van Henri FloorTerug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E6Naar het overzicht van de Nord Süd Weit Wanderweg 05

E6, trajekt Nord Sud Weit Wanderweg (NSWW 05)

datum woensdag 29 augustus 1990
traject Spitz/Donau - Maria Langegg - Ruïne Aggstein - Aggsbach Dorf - Hohenwartberg - Schönbühel
hoogtes 208 - 604 meter
wandeltijd 9 uur
weer eigenlijk te warm om te lopen. De gehele dag zon en warm.
overnachtingadres Gasthof Pension Wachauer Tor, Schönbühel
Overnachtingprijs OSCH

Schoenbuehel We konden pas om 8 uur ontbijten. Het was behoorlijk warm op de kamer geweest. Vanuit onze kamer hadden we mooi uitzicht op druivenranken en de Donau (foto 15). Na het ontbijt liepen we eerst naar het centrum van Spitz en bewonderden de kerk. Na een bezoek aan de spar begaven we ons naar de pont. Deze zagen we net voor onze neus vertrekken, zodat we nog wel 20 minuten moesten wachten (foto 16, 17 en 18). Door het warme weer waren we trouwens meteen in korte broek gestart.
Schoenbuehel Toen we de Donau waren overgestoken was het net 10 uur geweest. Door druivenvelden bereikten we de bossen. Hier liepen we verder over een steil pad. Bij Ernsthof moesten we door een hek. Uiteindelijk bereikten we Maria Langegg. We twijfelden even of we er naar toe zouden gaan, want we moesten er wat voor omlopen. In de plaatselijk kerk aangekomen hadden we er toch geen spijt van. Schitterende plafondschilderingen maakten deze kerk mede tot een juweeltje. Voor de kerk aten we onze broodjes op in de schaduw.
Daarna liepen we verder naar de ruïne Aggstein (ansichtkaart 5 en 6, stikker 1) . Verschillende malen stopten we om bramen te eten. De ruïne Aggstein was een schitterende ruïne. Weliswaar moesten we ieder 15 Schilling entree geld betalen maar binnen in dit kompleks zag het er indrukwekkend uit. Verschillende (steile) trappen waren aangelegd om moeilijk bereikbare delen te bereiken. We hadden een mooi gezicht op de Donau (foto 19, 20, 21 en 22). We dronken wat in Gastwirtschaft Ruïne Aggstein, Pächter Helmut Eichberger. Daarna begaven we ons op weg naar Aggsbachdorf.
Even hadden we moeite om de stempelpost te vinden. Toen we daar aankwamen bleek de eigenaar op vakantie te zijn. Er naast was een Kaufhaus en daar vroegen we om de stempel, maar deze konden de stempel niet vinden. Daarop zetten ze maar hun eigen stempel op de stempelkaart te weten DRAXLER Gesellschaft m.b.H ADEG-MARKT. We voelden al aan dat we Melk, de geplande overnachtingsplaats, niet meer zouden bereiken. Over de Hohenwarthberg bereikten we de Hohenwarter Höhe. Vandaar volgden we een asfaltweg.
Eerst kwamen we in Berging; daarna bereikten we Schönbühel (ansichtkaart 7) aan de Donau. Hier overnachtten we in Gasthof Pension Wachauer Tor. We kwamen hier om 7 uur aan. We douchten snel en aten daarna op het Donau Terras. We hadden uitzicht op de Donau en een brug over de Donau. Verder zagen we het plaatselijke kasteelgebouw. Deze dag hadden we nog een ree gezien en twee keer een eekhoorntje.