Vorig WS78 verslag Volgend WS78 verslag Terug naar de homepage van Henri Floor Terug naar de overzicht van alle WS78 wandeltochten De Duinweg met WS78

embleem WS78 Dit is het gemeentewapen van Uitgeest. Dit wapen is te vinden op de lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm  Deze site is mogelijk gemaakt door de Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag wapen van Uitgeest

Op zaterdag 10 februari 1990 organiseerde WS78 een wandeltocht vanuit Uitgeest. Nadat het de voorgaande dag vrij zonnig was geweest hadden zich op deze dag 453 wandelaars voor de start aangemeld. De parkoersarchitect, Cees Moerbeek had er een fraai parkoers van gemaakt. Bijna alles wat je maar bedenken kan, zat er in. Namelijk asfalt-, klinker- en zandwegen, gras en weiland dijken, meren, zee, strand, polder, bos en duin. De start was vanuit het Sport- en Tenniscentrum "Uitgeest". Na een km lopen, bij het oversteken van een verkeersweg, waren we getuigen van het "herders met zijn schapen"- effect. Een pijl wees schuin naar links waarop wandelaars voor ons massaal de verkeersweg naar links volgden. We moesten echter, wat ook de routebeschrijving aangaf, rechtdoor. We liepen langs fraaie en oude huizen van Uitgeest. Nadat we de A9 snelweg waren onderdoor gelopen hadden we een vergezicht op het Uitgeestermeer en een fraaie jachthaven. Ever verderop liepen we over een 2 km lange grasdijk, door de Dorregeesterpolder. We moesten een paar paal over hekken klimmen en onze gedachten gingen terug naar 17 november 1979 van de WS78 wandeltocht vanuit Wateringen. Langs het water lagen brede rietkragen. In de verte zagen we kerktorens en bebouwing van de plaatsen De Woude, Markenbinnen en West Knollendam. We volgden een kort stukje van de 40 km lange Pontjesroete. Dit is een fietstocht die bij het NS-station van Castricum, Uitgeest of Krommenie begonnen kan worden. Na 7 km over asfaltwegen gelopen te hebben, bereikten we op 12½ km de soeppost te Limmen.
Dit is het gemeentewapen van Castricum. Dit wapen is te vinden op de lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm  Deze site is mogelijk gemaakt door de Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag wapen van Castricum

Na nog eens 5 km verharde weg, die veel over rustige wegen verliep, bereikten we het Noord Hollands Duinreservaat. Af en toe zagen we nog duidelijk de sporen van de orkaan van 25 januari 1990. We beklommen een uitkijkduin en hadden een fraai uitzicht over de omgeving. We begaven ons naar het strand en volgden dit een kleine km. Weliswaar hadden we tegenwind, maar de wind was niet zo hard. Bovendien scheen de zon volop. Toen we het strand verlieten klommen we steil tegen een duin op. De golven van de zee hadden de duinen hier enigszins beschadigd. Op 25 km was de grote rust in CR Johanna's Hof te Bakkum, gemeente Castricum. Na weer een schitterend duinenparkoers, het leek wel of we de Duinweg liepen, beklommen we weer enige uitzichtduinen en de Kruisberg. Bij de afdaling van de Kruisberg moesten we onder een omgewaaide boom door kruipen. Op 33½ km was de koffiepost. Hier hadden we op een vorige WS78 tocht al eens een verzorgingspost gehad. Aan de wanden hingen enige honderden wandelmedailles. Over rustige asfaltwegen bereikten we op 39½ km de fruitpost te Castricum.
Het was inmiddels 4 uur en het begon te regenen. Nu was het nog een uur lopen naar de finish die ditmaal op 43,4 km lag. Gezegd moet worden dat de parkoersarchitect uit de tocht gehaald heeft wat er uit te halen was. We vonden de tocht enigszins vergelijkbaar met de tocht uit Alkmaar Noord waar ook eerst een flink asfalttraject afgelegd moest worden voordat het echte mooie gedeelte bereikt werd. Coos was na een afwezigheid van een half WS78 seizoen weer van de partij. Herhaaldelijk zeiden wandelaars van hé Coos ben je er weer. En dat deed haar goed.