Vorig verslag Volgend verslagTerug naar de homepage van Henri FloorTerug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E6Naar het overzicht van de Nordwaldkammweg

Europäischer Fernwanderweg E6

datum dinsdag 12 september 1989
traject Oberafiessl - Guglwald - Sternstein (1122m) - Bad Leonfelden - Au - Schenkenfelden - Thierberg (844m) - Guttenbrunn - Hirschbach
wandeltijd 8½ uur
weer 's ochtends mist, 's middags zicht tot 1 km. Droog, maar in de bossen druppels van de bomen.
overnachtingadres Gasthaus Pammer, Guttenbrunn 3, Hirschbach
Overnachtingprijs DM

Sternsteinwarte Na het ontbijt van 8 uur vertrokken we rond half negen. Na 5 minuten liepen we weer op het parkoers. Tot Guglwald liepen we in de bossen. Hier in het Guglwald liepen we vlak langs de grens. We zagen een grote steen waarop "halb weg" stond (foto 47). We waren nu halverwege de Nordwaldkammweg.
Even verderop bezichtigden we een kapelletje. Hier was een boek, waarin men zijn naam kon schrijven. Dat deden wij ook. Volgens de kaart kwamen we vervolgens bij een Zollhaus. Het leek Coos wel aardig van dit Zollhaus een stempeltje te verkrijgen. Bij nader inzien bleek het geen Zollhaus meer te zijn maar een Gemeinde Ambt. Maar ze hadden er wel een mooi stempeltje. Het kostte wel enige moeite. We moesten zelfs onze paspoort laten zien en er werd van één van de paspoorten een fotokopie gemaakt.
Bad Leonfelden Nu dwaalden we lange tijd door de bossen, waarbij de markering afweek zoals die in de kaart was ingetekend.Daarbij kwamen we wederom enige malen vlak langs de grens. We bestegen de 1122m hoge Sternstein. We beklommen de uitkijktoren op de Kaiser Franz Joseph Warte. Maar we konden er maar net de grond mee zien vanwege de mist. We daalden af naar Bad Leonfelden (749m). We bezichtigden er de kerk en Coos stak een kaarsje aan. We wilden er wat kopen maar alle winkels waren dicht. We waren er om één uur. We liepen even terug, omdat ik dacht dat we verkeerd liepen en we geen markeringen hadden gezien. De markeringen waren hier trouwens erg groot. Ze hadden een oppervlakte van 20 bij 30 cm.
Schenkenfelden Kalvarienbergkirche We verlieten Bad Leonfelden over een lange asfaltweg. Rond twee uur lunchten we op een bankje. Na Au liepen we weer de bossen in. Over een ± 3 km lange asfaltweg bereikten we Schenkenfelden. Hier deden we wat inkopen.
Over de Märchenweg verlieten we Schenkenfelden weer en kwamen langs 10 kapelletjes. op de Kalvarienberg stond een grote kapel en een grote uivormige toren. De kapel was van binnen mooi versierd met muurschilderingen. Er was een apart gebouw met daarin de voorstelling van het graf van Jezus. Ook in deze kerk zetten we onze naam in een boek. We werden gewaarschuwd door een plakkaat om niet van de wandelroete te gaan in verband met uitgezette klemmen. We liepen langs een houtsnijwerk van een man met een zwaan (zwaan kleef aan). Even verderop zagen we de uitbeelding van een wolf met de 7 geitjes.
We beklommen de 844m hoge Thierberg. Maar op de top hadden we er geen uitzicht van betekenis. Verder voerde de roete leuk over smalle veldwegen en kwamen in Gunterbrunn. Hier overnachtten we in Gasthaus Pammer, Hirschbach. Vlak hiervoor verzwakte ik iets mijn rechtervoet, waarop ik last kreeg van mijn linkervoet. We hadden deze dag nog een eekhoorntje gezien.