Vorig verslag Volgend verslagTerug naar de homepage van Henri FloorTerug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E6Naar het overzicht van de Nordwaldkammweg

Europäischer Fernwanderweg E6

datum maandag 11 september 1989
traject Grünwald - Oberhaag - Wurmbrand - St. Oswald bei Haslach - Schwackereith - Gasthaus Furtmühle - Haslach an der Mühl - Innenschlag - Helfenbergerhütte - Oberafiesl
afstand 21-30 km
wandeltijd 8 uur
weer zonnig en droog
overnachtingadres Gasthof-Pension Pürmayr, Haslach-Afiesl
Overnachtingprijs DM

Haslach an der Mühl Na het ontbijt van 7 uur vertrokken we om 8.10 uur. De zon scheen al aardig en bij het doorlopen van Grünwald hadden we uitzicht op dalen met wolken. We liepen voorbij de afslag naar de jeugdherberg en kwamen in Oberhaag. We kwamen vlak langs de grens met Tsjechoslowakije en bereikten Wurmbrand (590m).
Bij het verlaten van dit dorpje stond in het Duits "Hallo wandelaars". De tekst was van een meisje uit een naburige plaats opgeprikt waarbij de wandelaar(s) werd(en) verzocht om zijn naam, adres, woonplaats, leeftijd en wandelroete op te geven. Onder bijsluiting van 10 shilling kregen we te zijner tijd een kaartje van haar. Zij kreeg 2000 tot 3000 adressen per jaar. Nadat we thuis waren gekomen kregen we ook inderdaad een ansichtkaart (ansichtkaart 22). Het meisje heette Silvia Nigl en woonde aan de Baureith 52, A4160 Aigen, Oostenrijk.
Door de bossen liepen we, op afstand, langs een aantal buurtschappen en bereikten St. Oswald bei Haslach. Bij het postkantoor haalden we een stempel en wat informatie van de omgeving. Hier kregen we een fotokopie van N.W. Oostenrijk van de buslijnen. We bezochten de plaatselijke kerk. Net buiten de plaats nam ik een foto van deze plaats en Coos (foto 46).
Via Schwackereith kwamen we bij Gasthaus Furtmühle. Hier bestelden we limonade. Toen de dame hoorde dat we de Nordwaldkammweg liepen, haalde zij een boek tevoorschijn waar vaak wandelaars wat inschreven. Ik schreef een bladzijde vol (in het Duits) en onderaan plakte ik ons plakkertje met naam en adres. Ze was er zichtbaar mee ingenomen en bood ons een Obstler (borrel) aan.
Mühlviertel logo We staken het Mühl riviertje over. over rustige wegen en boswegen kwamen we in Haslach. Vlak voordat we de Spar ingingen stopte een Nederlandse auto. De mensen die er uit stapten zeiden. "Laten we eerst naar de Spar gaan". In de Spar kwam het op een gegeven moment zo uit dat we elkaar tegen kwamen. Coos liep voorop, waarop de man zijn karretje terugreed. Toen ik langs hem kwam zei hij iets in het Duits. Daarop zei ik dat hij het gerust in het Nederlands kon zeggen. We gebruikten onze lunch op een zitbankje op de plaatselijke markt.
De Nederlander, die we in de Spar hadden getroffen kwam nog even naar ons toe. Hij adviseerde om éénmaal rond de kerk aldaar te lopen. Hij vestigde speciaal onze aandacht op een nis onder de kerk. Na onze lunch gingen we eerst naar de VVV. Daar haalden we een stempel voor onze stempelkaart en wat informatie over Haslach. Daarna liepen we naar de kerk. Toen we aan de achterkant van de kerk kwamen, troffen we achter een hekwerk een Mariabeeld met aan beide zijden opgestapelde schedels en beenderen. Wel zo'n 80 stuks. Na het kopen van een batterij voor het fototoestel verlieten we Haslach. We volgden een roete die niet de ingetekende roete op de kaart was, maar wel mooi was.
Vlak voor Innenschlag waren werklui met de weg bezig, waardoor het even problemen gaf voor de markeringen. We zagen in Innenschlag twee mannen voor ons lopen, die we de vorige dag ook al hadden zien lopen. We kwamen weer vlak langs de grens en liepen langs de Helfenbergerhütte. De was hing over ons pad, waarop we er om heen liepen. Na nog een pauze kwamen we in Gasthof Pürmayr te Oberafiesl (839m). Coos deed een kleine was, o.a. T-shirts, kousen en een trainingsbroek. Ik poetste de schoenen bij het buitenzwembad.