een pagina terug Foto's Terug naar de homepage van Henri Floor Wandelverslagen van Jack Verschuren

Hoi allemaal

Hier even een verslag van het wadlopen van zaterdag 6 september 2008.

Het begon al op donderdag want er moest nog aangepast schoeisel gekocht worden, ( basketbalschoenen ) maar dat was moeilijker dan gedacht. Bij de eerste winkel Scapino hadden ze er nog wat in de opruimingsbak liggen ( € 6.95 ) maar niet de maat die ik zocht, wel een maatje kleiner. Dus maar verder Almelo ingetrokken waar je er dan al snel achter komt dat er veel meer schoenen en sportzaken zijn dan je voor mogelijk houd. Helaas basketbalschoenen hadden ze niet, of wel € 79.95 wat iets te duur is voor een keer wadlopen. Bij de volgende zaak dus direkt maar gevraagd om wegwerp-basketbalschoenen, waarbij het personeel je zo dom staat aan te kijken of je niet goed wijs bent, maar waar bleek dat men niet wist wat basketbalschoenen waren, en dat in een zich noemende sportzaak met vele filialen in de lande. Uiteindelijk dan toch maar die schoenen gekocht bij scapino in de hoop dat mijn voeten wel zouden krimpen in het water.
wadlopen Vrijdagavond naar mijn zus gereden in Friesland zodat ik zaterdag nog wat uit kon slapen. Zaterdagmorgen om 4.00 uur ging de wekker want er was afgesproken dat we ons om 5.00 uur zouden verzamelen aan de Leeuwarderweg in Sneek, vanwaar we in colonne met ruim 40 personen naar Holwert zouden rijden waar we ons om 6.00 uur moeten melden bij de aanlegplaats van de veerboot. Daar aangekomen bleken we lang niet de enige te zijn en ik schat dat er zo`n 300 tot 350 personen die morgen zouden vertrekken voor de overtocht. Vroeger ging dat in een groep maar dat mag niet meer en is het maximum op 70 pers. per groep bepaald.
Wij gingen als 2e groep op weg om 6.20 uur en al gauw doken we het wad op. Nou ben ik wel wat gewend maar dit keer was de eerste stap op het wad direkt raak en zakte je ongeveer 20 cm in de blubber weg zodat je schoenen vanaf het begin al volstonden met blubber. Dit mag je dan een uur lang volhouden zo`n 4 km langs de kust door de blubber (En dan klagen ze bij WS over te veel blubber het afgelopen seizoen). Daarna ga je links af richting Ameland en kom je algauw bij de eerste geul waar je fijn even de kleur van je schoenen kunt controleren. Deze is niet zo diep zodat de rugtas nog op zijn plek kan blijven zitten. wadlopen Nu was het vandaag niet zo`n laag water als men verwacht had, aldus de gids waarmee ik even gesproken heb, zodoende stonden de banken ook nog onder water, al was het daar wel wat beter lopen doordat je een vaste ondergrond had.
Bij de tweede geul werd het al wat spannender want daar gingen we al tot onze navel door het water wadlopen waarbij de tassen nog wel normaal op onze ruggen konden blijven hangen. Wat wel bijzonder was dat juist op dat moment de gitzwarte lucht zich moest ontladen in een felle hoosbui, gelukkig zonder onweer, maar wat eigenlijk ook de pret niet kon drukken want onze schoenen stonden toch al vol water. Wel moest de regenjas er aan te pas komen om onze droge kleren in de rugzak te beschermen. Een persoon was zo slim geweest om zijn paraplu mee te nemen en deze stak hij dan ook maar midden op het wad met harde wind op, de gevolgen kun je wel raden.
We zijn nu over de helft en hebben al een prachtige zonsopkomst gezien boven het wad. We hebben donkere wolken gezien en nu schijnt weer de zon.
wadlopen wadlopen Op driekwart van de tocht kom je bij de breedste en diepste geul aan, en dan moet ook mijn tas van de schouder en boven het hoofd geheven worden, want hier is het borstdiep. En als je niet al te groot bent ja dan gaat het zo.
Na ruim 3 uur kwamen we om 9.30 uur op Ameland aan waar zoals we wel gewend zijn het vernijn in de staart zit, want er moest nog een steile klim gemaakt worden naar de top van het uitzichtpunt op het Oerd wadlopen alwaar we te horen kregen dat onze gidsen ons verder naar het noordzee strand zouden brengen, en we ons dan maar verder moesten zien te redden. Je zit dan naar men zei 12 km van de bewoonde wereld en er zouden platte wagens zijn om ons naar Buren of Nes te vervoeren natuurlijk tegen betaling van € 2.50 per persoon. Aldus geschiede en toen we op het Noordzee strand an kwamen stonden daar inderdaad platte wagens klaar met de trekkers ervoor. Big busnis er gingen zo`n 70 tot 100 personen op de kar x € 2.50 voor een ritje van 20 minuten. Ik durf te wedden dat de gidsen niet hoefden te betalen.
Maar het eerste wat er gedaan werd was even afspoelen in de noordzee en omkleden op het strand. Doordat het niet volop zomer meer was, was het water toch niet zo aangenaam als we gewenst hadden. wadlopen Wij hadden besloten om met een man/vrouw of 10 te gaan lopen langs het strand, wat goed te doen was omdat het inmiddels net laag water was geweest. Ik had alleen mijn sportschoenen bij en het leek mij niet wenselijk om die toch vrij smalle schoenen aan te trekken dus ging het op blote voeten. Onze keus om te gaan lopen was de moeite waard want onderweg kwamen we nog een zeehond tegen die net onder de kust zwom, en dat was de enige zeehond die we die dag hebben gezien.
wadlopen Na ruim 1 uur lopen kwamen we de eerste strandtent tegen het was 11.30 uur en ik dacht de hoogste tijd voor mijn eerste bak koffie (wat heet 12 km lopen op blote voeten in ruim 1 uur). Daarna zijn mijn zus en ik verder gelopen richting Buren waar ik nog een goed restaurant wist, waar we heerlijk hebben gegeten, met wat voor mij de kwaliteit van een goed restaurant aangeeft, verse groenten en vruchten in de sorbet. Daarna via binnenpaden naar Nes gelopen en daar nog wat rond gelopen. Om 16.30 ging de boot weer terug naar de wal en daar kwamen we de meesten van de groep weer tegen waarvan velen zo uitgeput waren dat het leek alsof ze een tocht van 80 km hadden gelopen.
Nadat ik mijn zus weer afgezet had in Scharsterbrug ben ik door gereden naar Almelo waar ik om 9.00 uur weer aankwam voor een heerlijke douche. Al met al best wel een leuk dagje gehad wat zeker de moeite waard is om te doen. Wel valt het op dat elke overtocht weer anders is want van de vorige keer kon ik mij niet zoveel blubber en water herinneren en kwamen we ook heel ergens anders aan op Ameland. Ik denk niet dat het zo`n goeie training was voor de tocht van volgende week in Zeewolde maar wel leuk. Luitjes bedankt voor jullie aandacht en tot een volgende keer.

Groetjes Jack

P.S. de foto`s zijn afkomstig van internet.