Terug naar de alternatieve homepage van de FLAL Tochten informatie van de 31e winterserie 2003-2004 van de FLAL
DELFZIJL
embleem van de FLAL
Historie.
Delfzijl sinds 1849

1849
De Denen blokkeren de Pruisische havens.
Op de rede van Delfzijl liggen in een maand 173 vreemde schepen.

1856
De Zeevaartschool gesticht.

1865
Opening telegraafkantoor.
Stoomvaartdienst Delfzijl-London.

1876
Eemskanaal geopend.

1883
Delfzijl telt 12 reders.

1884
Opening spoorweg Groningen-Delfzijl.

1889
Vuurtoren gebouwd.
De haven komt aan het Rijk,beheer en onderhoud bliven bij de gemeente.
De spoorweg Groningen-Delfzijl verlengd tot de buitenhaven.

1890
Verbetering verlichting op de Eems,de schepen kunnen nu ook s,nachts varen.
Opening stoomvaartlijn Delfzijl-Goole.
Het grootste schip,dat totnutoe de haven van Delfzijl heeft bezocht,loopt binnen(1580 brt).

1892
Opening stoomvaartverbinding Delfzijl-Hartepool

1893
Opening stoomvaartlijn Delfzijl-Grangemouth met het schip Perth in de volksmond Peerd genoemd.

1897
De zeehaven komt in beheer en onderhoud bij het Rijk.
De havengelden worden afgeschaft.

1898
Grondboringen voor het opzetten van een kademuur.

1899
Het Dortmund-Eems kanaal geopend.

1900
Verbetering en uitbreiding van de haven Emden.
Het Rijk trekt ƒ 700.000,- uit voor verbetering haven Delfzijl.
Eerste werf voor ijzeren schepen in Delfzijl.

1901
Eerste gedeelte kademuur aanbesteed voor ƒ 618.000,-.

1902
Delfzijl krijgt zijn eerste stoomschip uit Engeland voor 6500 Engelse Ponden.

1903
Verbetering en uitbreiding havenemplacement.

1904
Opening telefoondienst.

1905
Eerste lading salpeter rechtstreeks uit Chili.

1908
Elektrische centrale wordt in bedrijf gesteld.
Spoorrails langs de kade.
37 schepen gebouwd,meest voor buitenlandse rekening.

1909
Opening N.O.L.S. spoorlijn Delfzijl-Zuidbroek.

1910
Driemastschoener gebouwd,groot 250 reg,ton.

1911
Haven in beheer bij de provincie.
Havengeld keert terug.

1914
Eerste wereldoorlog breekt uit.

1915
Houtinvoer herleeft na tijdelijke stilstand,invoer voor het gehele land.
Opening stoomtram Winschoten-Ter Apel.
Totstandkoming spoorweg Delfzijl-Roodeschool ,,is verzekerd!,,.

1916
Alle houtinvoer van zweden komt met Duitse schepen(ƒ 110,- a ƒ 155,- per std).
Regering trekt vier miljoen uit voor havenuitbreidingen.

1920 ....en volgende jaren.
Opslagloodsen worden gebouwd.

1921
Bouw betonkade.
Ramp zeilloodsboot Eems 11. Met man en muis vergaan.

1922
Er komen stoomloodsboten.

1925
Haven krijgt grootte van 40 hectare.

1939/1945
Tweede wereldoorlog.Verschillende belangrijke havenwerken vernield.

1945
Bevrijding na 11 daags beleg door de geall. legers.
Opnieuw vernielingen van havenwerken.

1954
Delfzijl telt een schip per 100 inwoners.

1955
Delfzijl bouwt aan zijn nieuwe toekomst.

Nabeschouwing.
De tocht vanuit Delfzijl, de tweede in de serie van 12 wintertochten, startte gelijk een wat tegen vallend aantal deelnemers. Mede door niet zo fraai wandelweer en een wat open wandelgebied hadden zich 268 wandelaars voor de tocht ingeschreven, waarvan 141 op de 25 km, 87 voor de 40 km en 40 wandelaars zagen kans de uitgeschreven tocht van 50 km uit te lopen.
Over het algemeen waren de deelnemers zeer tevreden over het uitgezette parcours. Mede dankzij Jelle Tromp de parcoursbouwer.
Nog enkele cijfers: er liepen op deze tocht 200 deelnemers voor administratiekosten, 20 deelnemers voor de beker, 9 deelnemers voor het schildje, 20 deelnemers voor het wandbord en 19 deelnemers voor een medaille.
Van het totaal aantal deelnemers waren er 358 lid van onze vereniging en namen er 270 niet leden deel aan deze tocht.
Wij konden na afloop 1 nieuw lid inschrijven.

naar de top van deze pagina